vrijdag 5 november 2010

Groep volgen

Met groeiende interesse in de nieuwe sociale media (new social media) ben ik deze vorm van communicatie  steeds meer gaan volgen en gebruiken. Nog geen jaar geleden stond ik vrij sceptisch tegenover dit fenomeen.  Waarom zou je een bericht van 140 tekens delen met de wereld? "Ik zit nu te werken" luidt een 'tweet' en  vervolgens loopt je werkgever binnen en vraagt of je nu eens 'echt' aan de gang wilt gaan. "Ik eet nu dit", "Ik drink  nu dat", dit soort berichten zijn geen uitzondering op het world wide web. "Niet echt boeiende berichtgeving", wordt  dan gezegd en gedacht.

Maar Twitter biedt veel meer dan dat. Volg de mensen of organisaties waar je echt wat aan hebt. Zo gaat mijn  passie, energie en interesse vooral uit naar de bouw en vastgoed. Steeds meer vak gerelateerde accounts komen  in mijn persoonlijke lijst van 'volgen' en 'volgers'. Vak gerelateerde accounts die met berichtgeving komen wat wel  echt boeit en iets toevoegt. Ook de toepassing van dit soort media in het vakgebied heeft mijn interesse behoorlijk  gewekt.

Hoe gaan groepen en vakgebieden hiermee om? Wat wordt er per groep, vakgebied of onderwerp zoal getweet?   Die vraag heeft mij doen besluiten een acccount aan te maken die luistert naar de naam: "groepvolger". Met dit  account ga ik de komende tijd op (onder)zoek naar berichtgeving rondom een (doel)groep of onderwerp. Een  maand lang zoek ik zoveel mogelijk, aan die groep gerelateerde accounts (tweeps) op, om ze vervolgens een  maand lang te volgen. Wat hieruit volgt zal mij benieuwen, maar het zal zeker boeiende informatie opleveren. Wat  wordt in mijn ogen met de tweets bereikt? Voegen ze iets toe? Wordt de gewone mens er wijzer van?

En waarom zou ik dit eigenlijk doen? Gewoon omdat mensen, groepen en organisaties in zijn algemeenheid mij  interesseren. De eerste (doel)groep wordt overigens "politie". Mede gekozen naar aanleiding van mijn voornemen  de politie een keer op de voet te volgen. Heb je suggesties voor een (doel) groep dan verneem ik die uiteraard  graag van je! (politiek, journalistiek, bekende nederlanders, etc) Ook handige hulpmiddelen (twittergids.nl,etc) zijn  welkom.

Ruud
twitter.com/groepvolger


"Twitter heeft van de bekende sociale netwerken in Nederland de meest exposure (40% meer hits op Google dan  Facebook en Hyves) maar de kleinste groep van actieve gebruikers.  Er zijn ongeveer 200.000 twitteraars die  regelmatig in het Nederlands tweeten, op een totaal van 1.5 á 2 miljoen geregistreerde Nederlandse accounts. Van  de actieve tweeps is 57% mannelijk en 43% vrouwelijk. De gemiddelde leeftijd van de twitteraar is ongeveer 27  jaar."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten