dinsdag 19 december 2017

Vind je dat leuk om te doen?

Dat is een vraag die ik geregeld krijg als ik net onthuld heb dat ik raadslid ben voor de gemeente Kaag en Braassem of als het weer over de gemeente gaat tijdens een spaarzaam moment met vrienden. De onthulling van raadslid zijn is vaak als het in discussies op verjaardagen en partijen of op het werk gaat over de gemeente en haar beleid. Of dat er weer iets mis gegaan is en "die miljoenen van Braassemerland". De discussie zou over iedere gemeente kunnen gaan, want de bedoeling en de opgave is voor iedere gemeente, voor heel veel zaken, hetzelfde. Hoe zaken worden aangepakt kunnen verschillen, maar uiteindelijk is er een besluit en die neemt de raad, waar ik deel van uitmaak.

Het zeggen dat je raadslid ben is voor mij niet een onthulling, die ik bij iedere gelegenheid die zich voor doet, ten tonele breng. Het is namelijk geen trots, geen favoriete bezigheid , geen roeping, maar voor mij is het naast de eer (ik ben met voorkeursstemmen gekozen) een plicht om alles wat ik vind over de gemeente en hoe ze dat het best moet organiseren op deze manier daadwerkelijk ter sprake kan brengen en zorgen dat het op de agenda komt.

Daarnaast moet je naast de verantwoordelijkheid, volgens mij vooral:
  • proberen allerlei belangen te scheiden en daartussen goede afwegingen te maken;
  • een normaal gesprek kunnen voeren zonder dat het over jezelf gaat;
  • over een gezonde mate van zelf reflectie, humor en scinisme beschikken;
  • anderen wat willen gunnen en niet ten koste van de ander jezelf willen profileren.
Is dat leuk? Nou als je het mijn wederhelft zou vragen dan zal ze zeggen dat er weinig maandagen voorbij gaan waarbij ik zeg dat ik er die avond weer zin in hebt. En 'die' avond, is dan de raadsavond en dus vergaderavond op maandag in gemeente Kaag en Braassem. Het toneel, waarbij raads- en of burgerleden elkaars vliegen afvangen, om het hardst proberen te roepen dat ze als eerste iets geroepen hebben. Het spel in de raad.Het theater waar het zogezegd moet gebeuren? Nee daar is geen zak aan en volgens mij bereik je daar niet veel mee.
En vervolgens na de vergadering zeggen dat het een goede vergadering was.

Goed voor wie? Heb je wat bereikt? Of vond je zelf dat je goed uit de verf kwam?

In de raad moet je in mijn ogen gewoon besluiten nemen. Besluiten die voort komen uit of nodig zijn voor beleid wat al jaren geleden is opgesteld en moet worden uitgevoerd. Beleid waar we soms zelfs best trots op mogen zijn als gemeente. Beleid dat in andere gemeentes wordt overgenomen. En als raad vinden we dat mooi totdat er weerstand komt en mensen op de barricades gaan.

Neem beleid als de MAG en MAG2.0. Het is beleid wat in mijn ogen met de juiste insteek is opgesteld. Beleid waarmee we in diverse andere gemeente een voorbeeld zijn. Beleid wat door iedereen is gedragen en vastgesteld. Beleid wat niet altijd even makkelijk of goed uit te leggen is.
Beleid dat door omstandigheden versneld tot uiting komt op een overheidsgebouw wat niet meer aan deze tijd voldoet. Waar van eigenlijk iedereen beter weet en een vergadering daarover puur voor de bühne is. In de schorsing tijdens zo'n vergadering komen partijen bij elkaar en hebben al een concessie klaar. Met droge ogen en een glimlach vertellen dat "uiteraard dit dorpshuis dicht moet", en vervolgens 5 minuten later in de vergadering een gezichtsuitdrukking aan de man brengen, waarvan je denk t wie is er nu overleden? En dan door de microfoon vertelt dat het betreffende dorpshuis absoluut niet dicht moet. Tja dat is denk ook politiek.

Is dat leuk? Nee niet persé.

Of het bijvoorbeeld leuk is om moedwillig afgezaagd te worden? En moet je daar dan tegen wapenen? Nee, denk het niet. Denk dat mensen die dit moedwillig doen of van plan zijn, van zelf wel door de mand vallen.
We gingen met de fractie een keer varen. Gewoon op zondag. Een van de weinige uitjes die wij als fractie met elkaar hebben gehad. We zien mekaar iedere week soms 1 maar vaker meerdere keren in de week. En dan gaat het over serieuze onderwerpen binnen de gemeente. Soms zien we mekaar vaker dan dat ze ons thuis zien. En dan is een informeel uitje een groot goed. Onze collega, vriend en daarnaast wethouder van onze gemeente plaatste een tweet met een kwinkslag. Eentje die hij, voor die tijd, geregeld zou plaatsen. Waar iedereen die hem volgt van weet dat het een tweet met een knipoog betreft. Eentje met een context, maar dit keer eentje waarvan je achteraf misschien zou kunnen zeggen dat je dat niet had moeten doen. Gaat op dat moment een persoon uit onze gemeente, die betrokken is bij een landelijke en lokale politieke partij, de tweet retweeten met het @leidschdagblad er expliciet in vermeld. Vervolgens gaat de tweet landelijk en wordt door diverse partijleden geretweet en haalt diverse media. Dat noemen we nou iemand bewust met de grond gelijk proberen te maken. Ieder ander had het kunnen doen, maar deze persoon is betrokken bij een politieke partij, weet hoe het werkt, overigens iemand die op de achtergrond acteert, je never niet ziet bij discussies en ook het gesprek niet aangaat, maar je op deze manier erbij probeert te naaien.
Ik had daar een complete blog over kunnen schrijven maar vond mezelf wijzer op dat moment. Het zou wellicht niks toevoegen en achteraf maar goed ook. Het is alleen een voorbeeld van hoe mensen met je mogen omgaan blijkbaar als je publiek bezit bent geworden.

En nee dat is niet leuk.

En dan heb je nog een veelvoud aan mailtjes. Mailtjes van betrokken inwoners, zowel positief als negatief. En dat kan en mag. Maar ook dit soort mailtjes. Van oud bestuurders van deze gemeente. Eén die wethouder is geweest voor een lokale partij en een ander een raadslid voor het Christen Demoratisch Appel. Die er maar lekker op los calimeroën en waar je geen of een diplomatiek antwoord op moet geven, want reageren zoals je echt denkt doe je niet of voegt niks toe.

Nee dit soort mailtjes geven je niet de energie die nodig is om dit werk te blijven doen.
----Origineel Bericht----
Van : wvanpuffelen@hetnet.nl
Datum : 14/10/2017 09:58
Aan : ria.selderbeek@hetnet.nl, HHaarman@kaagenbraassem.nl, hhoek@kaagenbraassem.nl, ruudstar@planet.nl, petravdwereld@live.nl, h.h.t.bax@hva.nl, karin@vanderkaaden.org, mdoze67@gmail.com, christianmalin@ziggo.nl, esther_loos84@hotmail.com, tilbeukenholdt@gmail.com, gino.wesselman@d66kaagenbraassem.nl, gervanemmerik@gmail.com
Onderwerp : Fwd: Wat kan er veel in de Veen

Ja, inderdaad, terwijl Ria Selderbeek al jaren bezig is om
in Leimuiden van onze “recreatiegemeente” een paar verdwenen zitbankjes geplaatst te krijgen, praten ze in de Veen al over een wandelboulevard langs de Braassem, een tweede sluis voor hun sloepjes een nieuw park ....en krijgt een bedrijf in de Veen een subsidie van 
€ 8.000.- voor de bouw van Hihahutten.
Dat krijg je als alle lokale wethouders en fractievoorzitters van Kaag en Braassem komen uit de voormalige gemeente van megalomane bestuurders waardoor onze gemeente nu een schuld heeft van 50 MIO. 
Hopelijk komt er een wijziging in de nieuwe raad, want ook  1.9  FTE   VVDers in het College met 1  VVDer in de gemeenteraad is buiten proporties.  
Groet Trix
Verstuurd vanaf mijn iPad 



Geachte mevrouw van Puffelen,

Wilt u mij niet meer lastig vallen met dit soort mailtjes.
U als oud bestuurder zou toch beter moeten weten.
Wij zijn altijd bereid om het gesprek met iedereen aan te gaan, maar voor dit soort communicatie pas ik toch echt.
Vriendelijke groeten,
Ruud van der Star
fractievoorzitter PRO Kaag en Brassem


Aan allen
Met verbazing het mailtje van de heer Van der Star gelezen aan mevrouw Trix van Puffelen.
Als fractie voorzitter van een politieke partij moet je kunnen incasseren.
Mevrouw Van Puffelen heeft alleen een opsomming van zaken gegeven en meer niet. Nu lijkt het net alsof zij een ontoelaatbaar mailtje heeft gestuurd.
Je moet juist blij zijn met kritische burgers. Daar kan je als politieke partij wat mee. Het is jammer dat de heer Van der Star daar blijkbaar niet mee kan omgaan.
Met vriendelijke groet
Ria Selderbeek

Waarom ik dit plaats? Ieder heeft het recht te zeggen en te schrijven wat hij/ zij denkt en mag mij daarmee lastig vallen. Ik ben tenslotte raadslid, dus dan schijnt dat te mogen. Alles goed. Maar oud gedienden, die weten hoe het werkt, die weten hoe het is, die weten dat iedere bestuurder van welke partij dan ook met de beste intenties probeert iets goeds te doen voor zijn/ haar gemeente, bestuurders waarvan ik mij afvraag of ze zelf nou echt wat bereikt hebben, die moeten mij niet voor zaken gaan uitmaken of gaan roepen dat ik maar moet kunnen incasseren. 


Yeah right.
Over het veranderen van het systeem heb ik al een tijdje een blog klaar liggen die nu ook online staat.
Ik heb wel eens geroepen dat je met drie raadsvergaderingen in het jaar uit de voeten kan. Gewoon de belangrijkste momenten van het jaar, goede besluiten nemen. Dat zou moeten kunnen. Gewoon op een manier dat het voor iedereen leuk en nuttig is. En een raad niets anders is dan piketten neerzetten en uiteindelijke besluiten nemen. 
Dat gaan we doen!

Maar, at the end. Nee het is geen roeping. Nee het is niet altijd even leuk. Maar als ik mijzelf zou vragen heb je wat voor elkaar gekregen dan kan ik dat gelukkig beamen en goed uitleggen tegen iedereen die dat aan mij zou vragen. En dat zou iedereen moet kunnen lukken.
Waar ik dan dus wel vrolijk van wordt is dat we echt wat kunnen betekenen voor deze gemeente. Echt wat voor elkaar kunnen krijgen. In samenwerking met anderen die wel willen en de samenwerking ook zoeken. Dat vind ik leuk. En dat blijf ik voorlopig nog even doen. 

De afgelopen tijd hebben we weer veel gesprekken gevoerd met betrokken inwoners over de toekomst van onze gemeente en dat ga ik de komende tijd nog volop doen.  Mensen die zich betrokken voelen en willen zijn. Die zich eigenaar voelen van deze gemeente en daar op welke manier ook een positieve bijdrage aan willen leveren. Voor deze mensen ga ik mij keihard inzetten dat zij dit ook daadwerkelijk kunnen doen. Op een manier waarvan ik denk dat goed is. Zonder teveel gezeik, waarvoor ik ze ga beschermen. Zonder de pakken digitale papier en eindeloze vergaderingen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten